Vår semester, del 1

Den senaste veckan har varit som en berg- och dalbana av känslor, jag har varit lycklig över att vara nyförlovad, deprimerad övar att semestern är slut, glad att träffa alla kollegor igen, irriterad över att vi aldrig får tillräckligt med vikarier utan måste gå på knäna hela semesterperioden...kort sagt, det har varit lite slitsamt! Men, när det känns trist tittar jag bara på ringen på mitt finger och så känns allt bra igen. Börjar känna mig lite som Gollum och kommer förmodligen snart att börja kalla ringen för My Precious...

Men, nu tänkte jag att jag till slut skulle få till att berätta lite grann om vår semester och kanske till och med lägga upp lite bilder! Jag vet, har inte lagt upp några bilder från Tromsö än, men för den som vill se så har Elin jättefina bilder på sin blogg, länk får ni här och här.

Vi började vår resa en onsdag förmiddag med att köra söderut med en ordentligt fullpackad Skruttmobil. Över Saltfjellet, ner mot Mo i Rana och så österut över gränsen till kära Sverige!
Vackert kring svensk-norska gränsen

Vi käkade en pizza i Tärnaby och susade vidare på den norrländska prärien mot Storuman och sedan söderut på E45 nästan helt till Vilhelmina. Körde till exempel förbi såna här metropoler:

Vi svängde av vägen vid Vojmsjön, där vi tänkte att vi skulle hitta en fin tältplats! Friluftsromantiker som vi är hade vi tänkt oss en liten glänta i skogen nere vid vattnet. Men tyvärr berättar ju inte kartan hela sanningen, sjön visade sig vara kantad av hus och kalhyggen...men faktiskt hittade vi en trevlig liten lägerplats intill vägen, med eldplats, vedförråd och utedass. Där slog vi upp tältet, gjorde upp en brasa, lagade middag på spritköket och testade vårt nyköpta fiskespö. Dessvärre var det ingen fisk som ville bli kvällsmat åt oss.

Nästa dag bar det av mot Vilhelmina, där kära Skruttmobilen skulle besiktigas. Vansinnigt nervösa ställde vi oss och väntade utanför Bilprovningen, bilen går ju otroligt bra men den är ju trots allt 19 år gammal. Vi började fundera över hur vi skulle göra om vi fick körförbud på den med över 100 mil kvar att köra, och hur allvarligt det egentligen är med en hastighetsmätare som nästan aldrig fungerar?
Nåväl, till slut blir det vår tur och för att göra en lång historia kort så var det en väldigt trevlig besiktningsman som gärna ville snacka om en hel massa och som tyckte att lite skavanker måste ju en så gammal bil få ha, särskilt när den är så pigg! Vi åkte därifrån med en godkänd bil och firade med lunch på stadshotellet.

På kvällen kom vi till sist fram till Östersund och trevliga Magnus och Anna. Där satt det fint med en dusch, god middag och gott vin efter dygnets strapatser. Fredagen ägnade vi åt att sträcka lite på trötta ben med löpning/promenad och lite shopping. Åt lunch med Elin, en annan av Richards kursare som flyttat till Östersund, och tittade lite på denna trevliga stad. När Magnus och Anna jobbat klart gick vi ut och åt middag med dem, och tog oss ett glas vin på en mysig uteservering.

Målet för lördagens etapp var Flakskär, som är en liten ö i skärgården utanför Njutånger. Alltså några mil söder om Hudiksvall. Där har min pappas frus familj en liten stuga där jag spenderat många sommarlovsveckor under mina yngre tonår. Vi ville passa på att se lite längs vägen så vi körde faktiskt en liten omväg och fick oss en riktig sight-seeing a la Galenskaparnas husvagns-låt, ni vet "Man ska ha husvagn...". Vi fick nämligen fem minuter Döda fallet, fem minuter thailändska paviljongen och fem minuter Höga Kusten :)

Efter mumsig drive-through middag från Max i Sundsvall och en lång dag i bilen var vi såsmåningom framme i Njutånger, där pappa och Samuel hämtade oss med båten. Det var så häftigt att komma ut till Flakskär igen, det är 11 år sedan jag var där sist men det var inte mycket som hade förändrat sig. En riktig nostalgitrip. Och riktig semesterkänsla, med lunch ute på altanen, nattliga fisketurer med båten, spel (både Kapten Rödskägg och Coronne), bad och en massa mygg!

Efter ett par dagar ute i skärgården var det dags att säga farväl och åka till en annan skärgård, på en annan kust! Vi satte plattan i mattan och tog oss från Flakskär till Källö-Knippla, med lite stopp på vägen för mat och shopping (vad ska man göra när man springer på Haglöfs Factory Outlet, det är bara att bli lycklig och ta fram plastkortet). Det var en rätt seg dag, med mycket trafik, vägarbeten och dåliga vägar. När vi väl kom ut till Knippla var det otroligt skönt att gå ur bilen och känna att nu är vi framme!

Och därmed är det slut på första delen på berättelsen, nästa kommer en annan gång!

Maria o Richard 21/7 2008

Nyförlovade och lyckliga!

Hemma igen!

Ja nu är vi på plats hemma igen, efter drygt tre veckors semestrande! En mer detaljerad redogörelse kommer så småningom, men så länge kan jag ju tala om att vi har haft det riktigt, riktigt bra! Som alltid var det dock väldigt skönt att komma hem. Imorgon är sista semesterdagen och sedan är det dags att återgå till vardagen!
Hoppas ni har en skön sommar!