I wear my sunglasses at night...

...ja, det behöver man här i midnattsolens rike! Trots att det blivit ljusare och ljusare under så lång tid är det fullständigt förvirrande för min stackars hjärna att det är ljust som mitt på dagen trots att det är mitt på natten. Men härligt är det, och pigg blir man! Så pigg att Richard nu har tejpat vår mörkblå fleccefilt över fönstret i sovrummet (där det redan finns en persienn och en rullgardin) för att få sova något alls på nätterna...

Veckan har gått fort, jag har varit lite ur form så så mycket löpning har det tyvärr inte blivit. På tisdagen låg jag i soffan med feber och när jag på försök gav mig ut i skogen i torsdags kändes det som spagetti i benen. Imorgon ska vi ta ett lättare distans pass, jag hoppas det känns bättre då. Det är ju bara tre veckor kvar till halvmaran!

I tisdags hade vi kursdag på jobbet. Vi fick lära oss en ny maskin, en BiPAP som en av våra patienter använder, vi övade HLR och övade på en del annat praktiskt, bland annat förberedelser och uppkoppling av pleuradrän och utskiftningstransfusion. Det är saker som inte inträffar så ofta, men som är lite små-akuta när det väl sker, så det kändes bra att få öva lite så här innan sommaren kommer med låg bemanning och nya vikarier.

Idag har jag satt igång på allvar med allt som ska göras innan vi kan lämna ifrån oss nyckeln till den här lägenheten. Frostade av frysen och städade ur både den och kylskåpet, och tvättade några av fönstren. Så ska jag väl få packat litegrann innan dagen är slut, men det är först imorgon vi packar ner kök och kläder osv. Det ska bli så skönt när det här är gjort...

God helg!

Backträning

Ja, här sitter jag ensam fredag kväll medan Richard sitter i Oslo ensam fredag kväll...trist som bara den men han är på kurs med jobbet så sånt är väl livet helt enkelt. Onsdag kväll körde jag honom till flygplatsen och imorgon kväll kommer han hem. Igår jobbade jag dubbla pass och var på kör-övning däremellan så den dagen gick fort! Idag har jag stort sett sovit, kollat på tv och varit ute en runda. Och nu är klockan 22 så den här dagen är visst också redan slut!

Dagens löpning var 13 km tempo, rätt så ordentligt tufft alltså och av en eller annan anledning fick jag för mig att göra det ännu värre genom att lägga rundan på en otroligt backig slinga! Det var väl av två anledningar, dels tyckte jag att jag behöver mer backträning eftersom jag får mjölksyra och blir flåsig så fort det är det minsta lilla uppförslut i löpningen och dels ville jag ut i skogen istället för att nöta samma gamla cykelbana som alltid! Och skogen betyder stort sett kuperad terräng här, bor ju trots allt mer eller mindre i fjällen! Nu var det då så att jag inte riktigt kom ihåg hur backig den här vägen är då jag inte varit där sedan i somras...det visade sig vara väldigt gott om både väldigt branta och väldigt långa backar, plus en del väldigt branta och långa backar! Hela passet blev kort beskrivet uppför, uppför, uppför, nedför, nedför, nedför, uppför, uppför, uppför. nedför, nedför nedför - och så lite platt däremellan! Mjölksyran flödade! :) Men det var faktiskt ändå en otroligt skön runda. Soligt, varmt och ren skogsluft! Vacker utsikt i överflöd och fågelkvitter. Träffade till och med på ett par älgar!

Nu har jag satt i mig en pizza och ett glas rödvin och ska nog ganska snart krypa ner i sängen. Blev inte så mycket sömn förra dygnet eftersom jag jobbade dag plus natt så känner mig rätt sömnig trots att jag bara varit vaken i åtta timmar.

Önskar alla en riktigt trevlig helg!

17 mai 2008 - bilder

En liten röd prick som är jag, och en liten röd prick som är Skruttmobilen:

17 mai 2008

Årets 17 mai startade med en stort sett helt vanlig arbetsdag. Vi pyntade med flaggor, och Marlen hade med sig tårta. När jag gick hem fick jag verkligen känna på den riktiga feststämningen, det var flaggor överallt och solen sken! Det var fullt med folk i vackra folkdräkter och små barn med ballonger. Det stora borgertoget, med föreningar, drillflickor osv, kunde vi faktiskt se från vårt köksfönster en stund efter att jag kommit hem från jobbet!

Sedan packade vi en ryggsäck och körde på 17 mai-utflykt! Vi körde runt Saltfjorden tills vi kom till andra sidan av den sett från Bodö, alltså rakt söderut, och över en bro ut till Sandhornöya. Där körde vi över till väst-sidan av ön och hittade snart vad vi letade efter - en helt fantastisk strand vi fått tips om från olika håll. Jag vet inte ens om jag kan beskriva den här stranden, ni får kanske bara titta på bilderna! Den var lång, bred och med fin, fin sand.

Richard hade kokat ärtsoppa som vi värmde på spritköket, det smakade fantastiskt gott! Efter det stekte han pannkakor, och så hade vi lite frysta blåbär med oss som vi hade till dem. En riktig gourmet-middag ute i det fria! Mätta och belåtna ordnade vi en fin brasa. Sen fick Richard för sig att han skulle bada! Jepp, du läste rätt. Bada. I maj. I havet. I Nordnorge. Så han slängde av sig kläderna och sprang ner i vattnet, doppade sig och allt! Och sedan rätt upp till elden, på med torra kläder och på med mer ved på brasan! Han tyckte faktiskt att det var riktigt skönt. Bildbevis kommer här, såklart... Jag var bara helt imponerad och hade aldrig ens kommit på tanken, där jag satt med fleecetröja, jacka, långkalsonger och vantar!

Efter en kopp kaffe var vi till slut tyvärr tvungna att köra hemåt igen, jag tror jag hade kunnat sitta där i solen hela natten om det inte vore för att jag skulle upp till jobbet söndag morgon. Vilket fantastisk kväll!

Kramar Maria

Bilder från vår tälttur!

På väg.

Här en av renflockarna, titta noga så ser du dem!

Läger.

Snart dags att sova...

På hemväg.

Kramar från frilufsarna!

Home sweet home

Hemma igen efter en fjälltur som innehöll de flesta möjliga och omöjliga väder! Eller få se nu, det regnade nog faktiskt inte...nej det gjorde det nog inte...men det snöade, haglade och blåste! Och så sken solen litegrann innimellan.

En del av poängen med det hela (förutom att få komma ut litegrann då) var att testa en hel del ny utrustning, så på det viset var det ju inte så dumt med hagel och blåst! Snacka om att få testa vad sakerna går för. Och det mesta höll måttet väldigt bra, kanske speciellt tältet som vi var väldigt nöjda med. Vi hade aldrig satt upp det innan och det blåste och snöade ganska ordentligt när vi skulle ge oss på det. Plus att vi var trötta och hungriga, och Richard höll på att förfrysa fötterna. Men det gick strålande! Och när det sen dessutom stod kvar likadant efter en blåsig natt visste vi att vi gjort ett bra köp.

Det hela började iallafall med att vi körde runt Saltfjorden, över och förbi Saltstraumen, och en liten bit västerut till. Här skulle det bli en karta men det fungerade visst inte...kanske blir det en länk till en karta iallafall?

Visa större karta

Till sist parkerade vi iallafall (vid den nordvästra änden av den stora sjön ni ser på kartan) och hittade början på vår vandringsled! Sedan följde drygt två timmars vandring i ett ganska kraftigt snöfall, längs sjön. Ibland gick vi nere vid vattnet (verkligen väldigt nära vattnet ibland) och ibland gick stigen högt, högt ovanför sjön. Dit klättrade den längs branta stup, över hala stenar och nedfallna träd.

Den lilla sjön öster om den stora hade vi sett ut som möjlig lägerplats. Det visade sig vara precis så fint som vi tänkt oss! Höga berg runt omkring, smältvatten som forsade ner för bergssidorna. Något förvånande var att det låg ett par små hytter vid sjön (norrmän och deras hytter...) men vi höll oss till andra sidan. Där var det väldigt blött i marken men vi tog oss ut på en liten udde som var helt perfekt! Sen följde en hektiskt stund med matlagning på Trangia och tältuppsättning innan vi trötta och nöjda kunde krypa ner i sovsäckarna!

Under natten blåste och haglade det, och jag var lite mörkrädd trots att det inte var det minsta mörkt...men vi sov allt en del också! Tidigt på morgonen kokade vi havregrynsgröt, det satt fint. Sedan var det bara att packa ner tält, sovsäckar och allt annat, och efter en kopp kaffe gav vi oss av! Samma vandringsled, men ändå inte. Idag var vädret klarare, solen tittade fram till och med, vilket gjorde att vi såg så mycket mer av allt det vackra vi hade runt oss!

Under turen såg vi en styck lämmel, ett helt gäng med renar och en styck väldigt fin räv! Wildlife, yes indeed. Läckert.
Det var nog allt tror jag...nu har vi packat upp våra ryggsäckar, ätit lite indisk middag och ser fram emot att få krypa ner i vår varma, mjuka säng! Jag ska lägga upp lite bilder här så småningom, så ska ni få se precis hur vackert det var. Till dess - ha det gott!

Let´s go get lost, let´s go get lost...

Ryggsäckarna är packade med tält, sovsäckar och spritkök. Karta och kompass är på plats, och termometern visar på 5 grader så ylleunderställ är det som gäller. Vi är tillbaka imorgon tänker vi, så då återkommer jag med rapport!

Raindrops keep falling...

Jepp, mulet, dimma och regn har varit standard den här veckan. Och så ska det vara hela helgen ser det ut som trist nog, vi som har tre dagar ledigt tillsammans. Jaja!

I måndags sprang vi 1600 m intervaller! Eller jag gjorde det, Richard sprang en och sen sa hans vadmuskel stopp och belägg och krampade ihop fullständigt. Så han fick linka hem och jag sprang ett par intervaller själv. Var väldigt nöjd med tiderna! Höll på att bli påkörd på ett övergångställe av nån klant som inte såg mig trots god sikt och min knallblå löparjacka, jag hade dessutom redan hunnit över ena filen så det var ingen tvekan om vart jag var på väg. Hade god lust att slänga mig på motorhuven men jag gav honom en evil eye blick istället. Han såg rätt skraj ut faktiskt. :)

Igår blev det vila, vi har varit så trötta och slitna i veckan och dessutom hade ju Richard en del problem med sin vad i början av veckan. Dessutom har vi insett att vi har en vecka "tillgodo" i träningsprogrammet, så det fick bli den här veckan! Så igår blev det som sagt vila, och imorgon tänkte vi springa upp på Keiservarden och ner igen...lite backträning alltså! Så fortsätter vi med programmet nästa vecka, då i fas.

Just nu är Richard ute och gräver ner vår kabel-tv-kabel, den som är trogen läsare minns kanske när vi fick kabel-tv "installerat" i höstas... Det både regnar och blåser ute så jag sitter här och funderar över vad han ska få för gott när han kommer in! Varm choklad med vaniljvodka kanske?

Idag tog jag emot en ny patient på jobbet. Har haft lite ångest över det tidigare, jag har bara tagit emot en patient innan så har känt mig lite osäker på det. Men nu när det väl var dags var jag inte alls nervös och allt gick som smort. Skönt att kunna ta helg nöjd och glad!

Så - trevlig helg allihopa!

Nu är det slut på vintern! Förhoppningsvis.

Vilken härlig skidtur vi fick igår! Nästan ensamma i Valnesfjord, strålande sol och fina skidspår! På sina ställen var det tuvor som stack upp i spåren men stort sett gick det fint att åka. Vi börjar få lite ordning på tekniken också och höll oss på benen hela tiden - nästan, som ni kan se på bilderna... :) Efter en stund kom det en del moln och då blev det lite kyligare, men innan dess var det klarblå himmel! Så nu är vi klara med vintern, kan packa undan skidorna och hoppas på att värmen håller i sig! Vi har blivit varnade av luttrade nordlendingar att det kan snöa långt fram i maj, så man ska väl inte hoppas på för mycket... :)

Någon middag ute blev det inte igår, vi var alldeles för trötta när vi kom hem. Istället blev det färska räkor, aioli och en flaska vin i soffan framför kanonfilmen The Darjeeling Limited - inte så dumt!

Nu är det dags för löpning, i regnet. Ska ju vara mer syre i luften då tydligen så då ska det väl gå som ett skott! :)

Ett år i Norge!

Igår, den 2:a maj, var det exakt ett år sedan vi kom hit till Bodö! Det är ju en klyscha, men hjälp vad tiden går fort! Jag har så tydliga minnen från den dagen, då var det mer vintrigt här än vad det är i år. Nu har nämligen sommaren kommit helt plötsligt! 17-18 grader varmt, strålande sol - så mycket mer sommar än så blir det inte här i nordnorge! Gräsmattorna har blivit gröna och knopparna på alla träd och buskar bara exploderar. Så grönt är det inte ännu men det börjar bli lite sådär ljusgrönt. Man kan nästan se snön smälta uppe på bergen!

Ettårsdagen ska firas med middag på en resturang som heter Blix ikväll, det ska bli trevligt! Men innan dess ska vi köra till Valnesfjord och åka skidor en sista gång för den här säsongen! Ska bli härligt. Lite svårt att veta hur man ska klä sig bara, man får nog se till att vara flexibel helt enkelt!

I torsdags var vi på BB och hälsade på världens sötaste lilla bebis! Det är Line och Rune som har blivit föräldrar för andra gången. Jag själv klämmer ju på bebisar for a living men det är en helt annan sak när det är någon man känner som har producerat ett litet underverk. Hon var så otroligt fin! En massa hår, och alldeles lagom stor. Behöver jag säga att vi erbjöd oss att vara barnvakt? :)

Efter bebis-beundrande-besöket var det dags för löpning. Den här veckan är både tempo- och distanspassen en mil, alltså i torsdags sprang vi en mil snabbt och imorgon ska vi göra det långsamt! :) Så i torsdags var det ett rätt tufft pass men imorgon blir det ganska behagligt.