Glad Påsk!

Påsk, hela fem (5) dagar ledigt, tillsammans! Tänk vad man har det bra ändå. Tid att koppla av, tid att umgås, tid att laga god mat, tid att sova middag, tid att sträck-se riktigt bra TV-serier och tid att vara ute i Vår Herres vackra natur! Här kommer en liten berättelse i ord och bild om vår påskeferie!

Skärtorsdag
Vi vaknade till strålande solsken och efter både vanlig frukost och second breakfast packades ryggsäcken och skidorna in i bilen! Just det, så grym är vår kära Skruttmobil att vi utan problem kan packa två par längdskidor med stavar inne i bilen! Nåväl, vi körde österut några mil tills vi nådde Valnesfjord som är ett populärt utflyktsmål på grund den vackra och flacka skidterrängen. Det strålande vädret och påskeferien i kombination med att det som sagt är ett populärt utflyktsmål gjorde att spåren stort sett kryllade av pensionärer, mammor, pappor, lite större barn och lite mindre barn som alla käckt stakade fram (utom de minsta barnen som åkte pulka bakom mamma eller pappa). Dock alla åt samma håll - mot parkeringen - eftersom vi som vanligt kom iväg ut när alla andra var på väg hem!
Vi följde spåren ett tag, aningen stressade av allt folk, och svängde sedan av helt slumpmässigt och åkte på måfå en stund tills vi hittade en fin plats att pausa på. Det nyinköpta Trangia-köket packades ut och snart stektes det pannkakor för fullt! Kära sambon hade nämligen snott ihop sin välkända smaskiga pannkakssmet hemma och tagit med sig i en flaska. Behöver jag säga att att nystekta pannkakor med solen i ansiktet och en makalös utsikt smakar ganska bra?
Vi fick även till att "koka snö" till en kopp kaffe var. Att koka snö är en fin förkortning på att smälta snö och koka upp det vattnet.... Sen hade solen försvunnit ner bakom fjällen och då blev det väldigt, väldigt kallt! Ca 15 minusgrader tippar jag på. Så vi packade snabbt ihop våra prylar och skidade tillbaka till bilen. Sen fick vi en vacker biltur tillbaka till Bodö med solnedgång bakom fjällen och över fjorden!

De här bilderna är från bilresan hem:

Långfredag
På fredagen bestämde vi oss för att hålla oss borta från överbefolkade skidspår och tittade på kartan för att hitta en platt, vacker och hyfsat öde plats för oss att åka skidor på! Helst ville vi kunna elda lite, och det går faktiskt inte när det är ett par meter snö som det var ute vid Valnesfjord! Om man inte vill gräva en hel massa då vill säga.
Valet föll på Straumøya, väster om Saltstraumen och söder om Bodö rakt över fjorden. Det är en långsmal ö med ett par mindre naturreservat.
Vi parkerade bilen, knäppte på oss skidorna och letade oss ner mot vattnet! På ett ställe fick vi ta av oss skidorna och pulsa i snön en bit, men annars var det riktigt härligt att åka i lugn och ro! Nere vid vattnet hittade vi ett fint ställe att stanna på och gjorde upp en riktigt härlig brasa! Fick fyr på den helt utan tidningspapper - men så bestod den också till största delen av torr fin ved som vi haft med oss hemifrån...

Påskafton
På självaste påskaftonen tog vi bilen norrut någon mil till kustfortet där vi varit ett par gånger tidigare. Det är en halvö man kan promenera runt, med strålande utsikt och gamla bunkers från 2:a världskriget här och där. Vi hittade bland annat videkissar - våren är faktiskt på väg!
Efter promenaden blev det påsklunch hemma, och en lugn skön kväll med bland annat kladdkake-bakning...

Påskdagen - Annandag påsk
Ja vad har vi gjort de här dagarna egentligen? Inte så mycket, njutit av att vara lediga! Fått lite ordning här hemma, beställt lite prylar och kläder på nätet, sovit en hel del... Och så sett på 30 Rock då förstås! Under påskhelgen har vi lyckats klämma hela säsong 1 och de avsnitt som finns av säsong 2. Detta är en helt underbar tv-serie som måste ses! Hysteriskt roligt och väldigt beroendeframkallande.

Jaja, imorgon är det dags att gå till jobbet igen och jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är kul eller jobbigt eller helt enkelt helt OK. Så jag försöker att inte tänka så mycket på det utan se till att ha en skön ledig kväll! Det tycker jag du med ska!

Semester del 2

Istanbul - vilken stad! Öst och väst, Europa och Asien, orienten, romarriket, kristendom, islam - allt på en gång i en alldeles underbar blandning. Napoleon ska en gång ha sagt att när världen blir ett enat rike så blir Istanbul huvudstaden. Och det är precis den känslan man får när man befinner sig där. Det är en helt ofattbar stad, 15-20 miljoner invånare: dubbla Sveriges befolkning i en enda stad. Platsen är genialisk (och förklaringen till varför det bott folk här i många tusen år antar jag), här möts Medelhavet och Svarta Havet genom den smala Bosporen. Genom Bosporen passerar förresten 15 000 båtar varje dygn hade pappa läst någonstans, och det märktes! Fullt med båtar i alla storlekar.

För dig som är ny läsare: för ett par veckor sedan var jag och pappa i Istanbul några dagar för lite välbehövd semester! Vi landade i Istanbul på onsdagseftermiddagen efter en angenäm flygresa från Landvetter via Amsterdam. Måste förresten passa på att berömma flygplansmaten - wow! De har verkligen fått till det efter alla år med skit. På planet mellan Amsterdam och Istanbul fick vi en liten låda med allt möjligt gott i, och allt var ekologiskt!

Taxiresan till hotellet var inte så dyr, men en spännande upplevelse. Pappa var livrädd, kanske eftersom han inte hade något fungerande säkerhetsbälte på sin sida? Det gick fort som tusan, tutades en hel massa, byttes fil ofta och kördes gärna om på fel sida. Men fram kom vi!

Första kvällen ägnade vi åt att ta oss ner till havet, hamnen och strandpromenaden. Vi kollade in fiskmarknaden och tog en promenad innan vi åt en god middag. Vi kunde faktiskt till och med sitta ute och äta, inte så dumt!

Nästa dag greppade vi kartan och gav oss iväg på sightseeing! Bara det att promenera på gatorna i centrala Istanbul var en väldigt speciell upplevelse! Försäljare, skoputsare, små kebabställen, moskéer, smala gränder, tutande bilar. Och överallt män. Gick vi fem kvarter såg vi nog en kvinna vartannat kvarter. Det var män som rörde sig på gatorna, män som arbetade på resturanger och caféer, män som sydde kläder på fabriken tvärsöver gatan från hotellet.

Vårt första mål var den före detta Hippodromen (hippodrom = romersk hästkapplöpningsbana) som numera är en park, där det står två obelisker varav den ena är egyptisk och många tusen år gammal, och något som kallas ormkolonnen som år 479 f Kr restes vid Apollotemplet i Delfi och skeppades till Istanbul på Konstantin den stores order...det är inte så mycket kvar av den idag men imponerande är det ändå.

Granne med Hippodromen och dess fallosymboler ligger två eller faktiskt tre av världens mest imponerande byggnadsverk. Men bara två av dem är ovan mark, och jag börjar med att berätta om dem.
Hagia Sofia ( = "den heliga visheten") stod färdig år 537 e Kr och var under många hundra år världens största kyrka. Under århundradena har den blivit plundrad av korsfarare, överlevt jordbävningar och gjorts om till moské. Idag är den diplomatiskt nog vare sig kyrka eller moské utan museum. Svårt att förstå hur gammal den är? På marmorbalustraden finns inristningar gjorda av vikingar...

Hagia Sofias granne, Blå moskéen, byggdes på 1600-talet av en sultan som ville överträffa det fantastiska bygget. Resultatet blev ganska fantastiskt, även om många påstår att den inte är i närheten av "storasyster". Blå moskéen är en moskée i bruk vilket innebär att man inte bara kan stolpa in hur som helst utan måste ta av sig skorna och som kvinna täcka bar hud och gärna håret. Turister får bara komma in i en avgränsad del (den avgränsade del som är till för kvinnor att be på är för övrigt ännu mindre än turisternas del). Det var första gången jag var inne i en moské och det var en väldigt speciell känsla! Svår att beskriva.

Bredvid Hagia Sofia finns en diskret ingång i ett litet entré där man betalar en liten slant och får gå nerför en lång brant trappa. Därnere, under gator och hus, finns en romersk vattenreservoar! Den kallas Det sjunkna palatset och är som en enorm underjordisk bassäng. Stor som Ullevi och stöttad av 336 kolonner enligt guideboken. Två av kolonnerna, längst in i ett hörn, har Medusahuvuden som bottensten! Dessa huvuden är såklart mytomspunna och många har funderat över varför de finns där.

Nästa dag gav vi oss på att åka spårvagn! Vi upptäckte under dagen att kollektivtrafiken i denna jättestad är långt bättre organiserad och mycket enklare att förstå än till exempel den i Göteborg. Spårvagn, tunnelbana, båt...allt betalas på samma sätt och kostar lika mycket. En enkelbiljett kostar ca 6 SEK och består av en polett som köps i små kiosker. För att komma in på hållplatsen måste du lägga i poletten och gå igenom ett snurrkors. Smart!
Efter mycket krånglande med konstiga tidtabeller och ikke-engels-språkig personal hoppade vi på en båt som tog oss över Bosporen till den asiatiska sidan! Där promenerade vi runt en stund och åt lunch innan vi åkte tillbaka. Så var det dags att upptäcka Istanbuls basarer! Först den som kallas Egyptiska basaren som mest innehåller kryddor, frukt osv och sedan Grand bazar där du kan köpa smycken, antikviteter, keramik, souvenirer och en hel massa annat. Entrén till basarerna var läckra, som hål i väggen som plötsligt dök upp när man gick runt ett hörn. Därinne öppnade sig en annan värld! Lite som ett Nordstan från 1500-talet.
OBS kolla in IKEA-reklamen på andra bilden! :)

Nästa dag packade vi ihop våra saker, checkade ut och tog spårvagn och tunnelbana till flygplatsen! Efter en lång dags resa landade vi till slut på Landvetter och äventyret var slut!

Hälsningar från en glad resenär

Bambi på skidor

Ja, i onsdags hände det! Äntligen! Vi grabbade plånböckerna (det var inte någon slump att det var löningsdag nej...) och tog en runda till byns sportbutiker. Till slut kom vi hem med längdskidor, stavar och pjäxor (heter det pjäxor när det är till längskidor?)! Dessutom införskaffades ett riktigt bra tält (som var en tidig födelsedagspresent till oss från Richards familj, stort tack till er!) och ett Trangia-kök (som var en tidig födelsedagspresent till oss från ena halvan av min familj, stort tack till er!).

Så på lördagsmorgonen när vi vaknade tidigt på morgonen av att solljuset smet in vid sidan av vår svarta rullgardin insåg vi att det var dags att ta tjuren vid hornen och inviga de där skidorna! Ingen av oss har åkt längdskidor sedan hm, typ mellanstadiet, men jag har åkt en hel del slalom vilket visade sig vara till stor hjälp.
Vi körde ett par mil österut på mindre och mindre vägar, och hittade till slut den parkering vi tittat ut på kartan. Underlaget på parkeringen var is värdig Skandinavium precis före en Frölunda-match. Det var dessutom gott om parkerade bilar att glida in i..nåväl, vi lyckades parkera och packa ut våra saker utan att slå ihjäl oss eller skrapa vare sig vår eller någon annan bil!

Uppe vid spåren fick vi på oss skidorna och susade bort genom skogen! Eller vänta nu. Så var det ju inte. Vi vinglade, ramlade och halkade oss fram. Och såg verkligen ut som Bambi! Men så småningom fick vi faktiskt ganska så bra kläm på hur man gör! Vi hade även med oss vårt nya tält för att kunna packa ut det ordentligt och få lite pejling på hur man sätter upp det. Så sen fick vi oss en skön stund i solen, med apelsin, mjölkchoklad och faktiskt sällskap av ett gäng örnar som flög förbi högt ovanför oss!

Sen skulle vi ju ut från den där parkeringen också då...jag vet inte om ni förstår hur halt det faktikst var, men om jag säger att man inte kunde gå runt bilen utan att hålla i sig förstår ni kanske! Det var alltså inte så enkelt som att knuffa på bilen eftersom man inte fick något fotfäste. Som tur var har vi alltid en säck grus i bilen, så det strödde vi ut, och så fick vi hjälp av en äldre man som jag var rädd skulle ramla och bryta höftleden men han var förmodligen i lika bra form som oss och betydligt mer erfaren av fjäll, snö och is...till exempel hade han inte kört ut till skidspåren med en 20 år gammal bakhjulsdriven Skruttmobil, utan en ganska ny fyrhjulsdriven tung SUV...

Nu till helgen är det tänkt att vi verkligen ska få åkt skidor. Vi har tänkt oss att starta med en heldagstur, och sedan eventuellt även få till en tur med övernattning. Detta beror förstås på hur vädret blir, vi har bra utrustning men den är inte anpassad för extrem kyla. Så vi får se!
Påsken är den stora friluftshelgen här i Norge, kanske framförallt här i norr eftersom det är nu man börjar få tillräckligt med ljus igen för att kunna vara ute. Alla ska ut, med skidor, ryggsäckar, hundar och ungar! Än så länge ser det ut som att vädret ska bli bra, så vi hoppas på det!

Nu ska jag åka iväg och handla.
En riktigt trevlig fortsättning på måndagen önskar jag!

PS. Fortsättningen på berättelsen om min semester är inte bortglömd, utan kommer om inte allt för lång tid :)

Löneupproret 2008

Vänligen klicka på denna länk!
Så får du en möjlighet att visa att du stöder sjuksköterskornas lönekamp.

Semester del 1

På plats i Bodø igen efter 10 dagars semester! Kan ju börja med att säga att jag varit väldigt glad att jag höll mig till min light-packning - det har blivit en del transporterande. Tåg, flyg, buss, taxi, båt...you name it, I´ve done it! Har gått igenom ungefär 59000 säkerhets- och passkontroller tror jag, blivit skannad och röntgad och visiterad och vet inte vad. Åksjuketabletter och Stieg Larsson på MP3-spelaren har varit min räddning. Och det har varit otroligt problemfritt och faktiskt ganska smidigt hela vägen!

Här och nu tänker jag berätta om den första delen av resan, när jag höll till i väst-Sverige. Nästa del, som utspelar sig i Istanbul, kommer så fort tid och ork finns! Samt så fort jag fått ordning på alla digitalbilderna (lyckades nästan fylla minneskortet..).

Tidigt på fredagsmorgonen släppte kära sambon av mig på Bodø lufthavn. Det kändes konstigt att säga hejdå och veta att vi inte skulle ses på över en vecka. Sedan vi flyttade till Norge har vi stort sett gjort allt tillsammans och bara lämnat varandras sida för att gå till varsin arbetsplats.

Cool och modern som jag är (haha!) reste jag helt biljettlöst. Hade köpt min resa på nätet och betalade med kreditkortet, detta kort drog jag sedan i en automat  på flygplatsen som då bekräftade min resa och talade om vart jag skulle sitta i planet, samt att jag inte behövde något boarding card. Eftersom jag bara hade handbagage gick jag sedan direkt till gaten där personalen igen drog mitt kort och gav mig en liten lapp med vilken plats jag hade! Snabbt, smidigt och enkelt.

Nåväl, på plats i Oslo gav jag mig ut på ett uppdrag - att fördriva tiden. Jag hade nämligen ca 4 timmar innan mitt tåg till Göteborg skulle gå. Men med soligt vårväder var inte det så svårt, en skön promenad och en lång stund i solen på en bänk, samt en god lunch på KarlJohan, så var det dags att leta upp tåget!

Fredagskvällen ägnades åt pizza och film hemma hos brorsan, alltså i min gamla lägenhet i gamla goda Kortedala. På lördagen ägnade bror och jag ett par timmar åt att köpa födelsedagspresenter till far och yngste bror, innan jag tog vagnen ut till Linnea för en fika och en god stunds snack! Efter att ha hunnit avhandla det mesta i livet, både det som hänt sen sist och det som ligger i framtiden, var det dags för mig att åka vidare. Jag och Elin tog oss ut till Emma, där Sara och Lotta redan var på plats. Så sparkades en riktig tjejkväll igång! Middag (mums, bra jobbat tjejer!), Melodifestival, Elins drinkar, Carola-klassiker i högtalarna och Björn Gustavsson på skärmen... Det blev till och med besök på flertalet dansgolv på två uteställen, ett gammalt och ett nytt....vi började på det nya men gick vidare till det gamla...varför ändra på ett vinnande koncept? :)

På söndagen tog jag tåget till Stenkullen där pappas och lillebrors födelsedagar skulle firas! Det blev ett väldigt trevligt kalas, framförallt var det  kul att få träffa släkt och vänner som jag inte träffat på länge.
Nästa dag åkte jag hem till mamma för att vara där över natten! Vid det här laget var jag ganska trött, så vi tog det rätt lugnt! Men det var skönt att få träffa mamma i lugn och ro, vi promenerade och fikade och hade det bra.

Ja, nu har jag nog fått med det mesta av allt som hände under första halvan av semestern, i snabb kortversion! Tack för att du läst! :)