Semester del 2

Istanbul - vilken stad! Öst och väst, Europa och Asien, orienten, romarriket, kristendom, islam - allt på en gång i en alldeles underbar blandning. Napoleon ska en gång ha sagt att när världen blir ett enat rike så blir Istanbul huvudstaden. Och det är precis den känslan man får när man befinner sig där. Det är en helt ofattbar stad, 15-20 miljoner invånare: dubbla Sveriges befolkning i en enda stad. Platsen är genialisk (och förklaringen till varför det bott folk här i många tusen år antar jag), här möts Medelhavet och Svarta Havet genom den smala Bosporen. Genom Bosporen passerar förresten 15 000 båtar varje dygn hade pappa läst någonstans, och det märktes! Fullt med båtar i alla storlekar.

För dig som är ny läsare: för ett par veckor sedan var jag och pappa i Istanbul några dagar för lite välbehövd semester! Vi landade i Istanbul på onsdagseftermiddagen efter en angenäm flygresa från Landvetter via Amsterdam. Måste förresten passa på att berömma flygplansmaten - wow! De har verkligen fått till det efter alla år med skit. På planet mellan Amsterdam och Istanbul fick vi en liten låda med allt möjligt gott i, och allt var ekologiskt!

Taxiresan till hotellet var inte så dyr, men en spännande upplevelse. Pappa var livrädd, kanske eftersom han inte hade något fungerande säkerhetsbälte på sin sida? Det gick fort som tusan, tutades en hel massa, byttes fil ofta och kördes gärna om på fel sida. Men fram kom vi!

Första kvällen ägnade vi åt att ta oss ner till havet, hamnen och strandpromenaden. Vi kollade in fiskmarknaden och tog en promenad innan vi åt en god middag. Vi kunde faktiskt till och med sitta ute och äta, inte så dumt!

Nästa dag greppade vi kartan och gav oss iväg på sightseeing! Bara det att promenera på gatorna i centrala Istanbul var en väldigt speciell upplevelse! Försäljare, skoputsare, små kebabställen, moskéer, smala gränder, tutande bilar. Och överallt män. Gick vi fem kvarter såg vi nog en kvinna vartannat kvarter. Det var män som rörde sig på gatorna, män som arbetade på resturanger och caféer, män som sydde kläder på fabriken tvärsöver gatan från hotellet.

Vårt första mål var den före detta Hippodromen (hippodrom = romersk hästkapplöpningsbana) som numera är en park, där det står två obelisker varav den ena är egyptisk och många tusen år gammal, och något som kallas ormkolonnen som år 479 f Kr restes vid Apollotemplet i Delfi och skeppades till Istanbul på Konstantin den stores order...det är inte så mycket kvar av den idag men imponerande är det ändå.

Granne med Hippodromen och dess fallosymboler ligger två eller faktiskt tre av världens mest imponerande byggnadsverk. Men bara två av dem är ovan mark, och jag börjar med att berätta om dem.
Hagia Sofia ( = "den heliga visheten") stod färdig år 537 e Kr och var under många hundra år världens största kyrka. Under århundradena har den blivit plundrad av korsfarare, överlevt jordbävningar och gjorts om till moské. Idag är den diplomatiskt nog vare sig kyrka eller moské utan museum. Svårt att förstå hur gammal den är? På marmorbalustraden finns inristningar gjorda av vikingar...

Hagia Sofias granne, Blå moskéen, byggdes på 1600-talet av en sultan som ville överträffa det fantastiska bygget. Resultatet blev ganska fantastiskt, även om många påstår att den inte är i närheten av "storasyster". Blå moskéen är en moskée i bruk vilket innebär att man inte bara kan stolpa in hur som helst utan måste ta av sig skorna och som kvinna täcka bar hud och gärna håret. Turister får bara komma in i en avgränsad del (den avgränsade del som är till för kvinnor att be på är för övrigt ännu mindre än turisternas del). Det var första gången jag var inne i en moské och det var en väldigt speciell känsla! Svår att beskriva.

Bredvid Hagia Sofia finns en diskret ingång i ett litet entré där man betalar en liten slant och får gå nerför en lång brant trappa. Därnere, under gator och hus, finns en romersk vattenreservoar! Den kallas Det sjunkna palatset och är som en enorm underjordisk bassäng. Stor som Ullevi och stöttad av 336 kolonner enligt guideboken. Två av kolonnerna, längst in i ett hörn, har Medusahuvuden som bottensten! Dessa huvuden är såklart mytomspunna och många har funderat över varför de finns där.

Nästa dag gav vi oss på att åka spårvagn! Vi upptäckte under dagen att kollektivtrafiken i denna jättestad är långt bättre organiserad och mycket enklare att förstå än till exempel den i Göteborg. Spårvagn, tunnelbana, båt...allt betalas på samma sätt och kostar lika mycket. En enkelbiljett kostar ca 6 SEK och består av en polett som köps i små kiosker. För att komma in på hållplatsen måste du lägga i poletten och gå igenom ett snurrkors. Smart!
Efter mycket krånglande med konstiga tidtabeller och ikke-engels-språkig personal hoppade vi på en båt som tog oss över Bosporen till den asiatiska sidan! Där promenerade vi runt en stund och åt lunch innan vi åkte tillbaka. Så var det dags att upptäcka Istanbuls basarer! Först den som kallas Egyptiska basaren som mest innehåller kryddor, frukt osv och sedan Grand bazar där du kan köpa smycken, antikviteter, keramik, souvenirer och en hel massa annat. Entrén till basarerna var läckra, som hål i väggen som plötsligt dök upp när man gick runt ett hörn. Därinne öppnade sig en annan värld! Lite som ett Nordstan från 1500-talet.
OBS kolla in IKEA-reklamen på andra bilden! :)

Nästa dag packade vi ihop våra saker, checkade ut och tog spårvagn och tunnelbana till flygplatsen! Efter en lång dags resa landade vi till slut på Landvetter och äventyret var slut!

Hälsningar från en glad resenär