Home sweet home

Hemma igen efter en fjälltur som innehöll de flesta möjliga och omöjliga väder! Eller få se nu, det regnade nog faktiskt inte...nej det gjorde det nog inte...men det snöade, haglade och blåste! Och så sken solen litegrann innimellan.

En del av poängen med det hela (förutom att få komma ut litegrann då) var att testa en hel del ny utrustning, så på det viset var det ju inte så dumt med hagel och blåst! Snacka om att få testa vad sakerna går för. Och det mesta höll måttet väldigt bra, kanske speciellt tältet som vi var väldigt nöjda med. Vi hade aldrig satt upp det innan och det blåste och snöade ganska ordentligt när vi skulle ge oss på det. Plus att vi var trötta och hungriga, och Richard höll på att förfrysa fötterna. Men det gick strålande! Och när det sen dessutom stod kvar likadant efter en blåsig natt visste vi att vi gjort ett bra köp.

Det hela började iallafall med att vi körde runt Saltfjorden, över och förbi Saltstraumen, och en liten bit västerut till. Här skulle det bli en karta men det fungerade visst inte...kanske blir det en länk till en karta iallafall?

Visa större karta

Till sist parkerade vi iallafall (vid den nordvästra änden av den stora sjön ni ser på kartan) och hittade början på vår vandringsled! Sedan följde drygt två timmars vandring i ett ganska kraftigt snöfall, längs sjön. Ibland gick vi nere vid vattnet (verkligen väldigt nära vattnet ibland) och ibland gick stigen högt, högt ovanför sjön. Dit klättrade den längs branta stup, över hala stenar och nedfallna träd.

Den lilla sjön öster om den stora hade vi sett ut som möjlig lägerplats. Det visade sig vara precis så fint som vi tänkt oss! Höga berg runt omkring, smältvatten som forsade ner för bergssidorna. Något förvånande var att det låg ett par små hytter vid sjön (norrmän och deras hytter...) men vi höll oss till andra sidan. Där var det väldigt blött i marken men vi tog oss ut på en liten udde som var helt perfekt! Sen följde en hektiskt stund med matlagning på Trangia och tältuppsättning innan vi trötta och nöjda kunde krypa ner i sovsäckarna!

Under natten blåste och haglade det, och jag var lite mörkrädd trots att det inte var det minsta mörkt...men vi sov allt en del också! Tidigt på morgonen kokade vi havregrynsgröt, det satt fint. Sedan var det bara att packa ner tält, sovsäckar och allt annat, och efter en kopp kaffe gav vi oss av! Samma vandringsled, men ändå inte. Idag var vädret klarare, solen tittade fram till och med, vilket gjorde att vi såg så mycket mer av allt det vackra vi hade runt oss!

Under turen såg vi en styck lämmel, ett helt gäng med renar och en styck väldigt fin räv! Wildlife, yes indeed. Läckert.
Det var nog allt tror jag...nu har vi packat upp våra ryggsäckar, ätit lite indisk middag och ser fram emot att få krypa ner i vår varma, mjuka säng! Jag ska lägga upp lite bilder här så småningom, så ska ni få se precis hur vackert det var. Till dess - ha det gott!