En vecka som Bodø-bo

Ja, idag ær det en vecka sen vi landade hær i stan och tænkte att jag skulle førsøka sætta ord på alla kænslor som flugit høgt och lågt! Kænsla heter før øvrigt følelse på norsk, vem kunde tro det?

Tiden har gått både fort och långsamt och det kænns væl snarare som att vi bott hær en månad. Mobilrækningen ser æven den ut ungefær som efter en månad... Ibland ær det fortfarande ganska svårt att førstå att vi verkligen ær hær nu, att det ær på riktigt och hænder just nu.

Vissa stunder kænns allt så alldeles underbart och jag ær så lycklig! Det ær så fantastiskt att bara få vara hær uppe, att ha den fantastiska naturen omkring sig, att kænna lugnet och ha tid till att utforska och uppleva. Det kænns spænnande att få børja på ett nytt jobb såsmåningom och att få læra sig prata norska.
Men ibland ær det ganska elændigt. Jag saknar familjen, mina vænner, alla glada kollegor på 304 och att få gå till jobbet. Det kænns krångligt med allt nytt och svårt att få ordning på alla praktiska detaljer. Och hemskt nervøst att børja på en ny avdelning dær jag inte kænner någon och kanske inte ens førstår vad de sæger...

Då gæller det att komma ihåg allt det roliga och se till att inte fastna i massa grubblerier! En sak ær sæker, man blir vældigt trøtt av alla nya intryck. Jag sover minst åtta timmar per natt, gærna nio, och ær ændå dødstrøtt på morgonen. Detta trots att det næstan ær midnattssol hær redan och ær ljust som mitt på dagen både nær vi går och lægger oss och nær vi går upp!

Det var allt før nu, allt gott och hælsningar från Bodø

Kommentarer
Postat av: Emma Tolf

hello! Jisses va ni hinner MYCKET PÅ EN VECKA!!Bra gjort. Förtsår om det är många tankar som mal. Och förstår även om ni undrar vad ni gett er in på?? men ni har Gud på er sida och glöm inte det!
Idag är sista dagen på min praktik. både jättesorgligt och skööönt. Nu är det två veckor tills sista plugg och sen är det BARA JOBB i typ 3 månader. Overkligt. Ska odla mina hobbies(så kul uttryck)vara utomhus, och prata och umgås med vänner. -Halleluja! Kram Emma

2007-05-09 @ 15:49:13
Postat av: Monica Axell

Hej Maria
Det låter underbart med Bodö =) Har varit där en gång för typ hundra år sedan. Om jag känner dig rätt så kommer du att acklimatisera dig snabbt där uppe. Tänker på dig och önskar dig lycka till. Palsternackan hälsar. glöm inte att det heter brillor och inte glasögon =)
Kram Monica

2007-05-09 @ 17:16:20
Postat av: Niels

Jag kunde faktiskt ana att det skulle heta følelse, då det heter samma sak på danska...

Jag tror också att ni kommer klara norrlivet med bravur, fastän det tidvis är jobbigt nu. Du/ni måste ju komma in i vardagslivet, och det är nog mest en tidsfråga.

Postat av: Elin

Hello...

Såpass bevandrad i det norska språket är jag faktiskt att jag vet att det heter flelse men de har en del mysko ord! :)

Tror ni kommer fixa det bra! Blir ju lite knepigt för din del att gå hemma mycket nu, som har jobbat så mycket innan också! Men när ni kommer in i det och du också jobbar så kommer nog vardagen igång!

KRAM ELIN

2007-05-10 @ 17:23:35
Postat av: Susanne Karlsson

Hej tjejen!

Verkar ändå som att ni har det bra där uppe i norr, självklart är det mycket känslor som kommer fram när man startar upp något helt nytt, både positiva som negativa. Tror inte du ska behöva vara orolig för det norska språket, d e sånt man kommer in i. Annars kan jag bidra men några glosor...
Purre = purjolök Rolig = Lugn sen kan du alltid lägga till kraftutrycket Kempe så ska du se att du kan förnorska din svenska något.

Ser fram emot att läsa mer om hur ni har det!
Kram Syster Susanne

2007-05-11 @ 04:26:05
Postat av: Linnéa

Hej! Nu har jag hittat var inläggen låg! Har läst allihop! Har kollat varje dag före men nu vet jag..=) Det låter som ett riktigt äventyr som passar dig. Det låter mysigt att få åka med Richard..Martin är det jag saknar mest på min resa..kan vara riktigt jobbigt ibland. Man får försöka tänka på att utnyttja den tid man har och inte längta hem. Men svårt vissa stunder! Han var ju här förra veckan vilket var underbart! Den 6e juni åker jag till Göteborg för fem dagar, David tar studenten. Ska bli underbart. Ska plugga nu, efter en helg i Berlin. Hmm mycket att göra nu. Lycka till med jobbet! Kram till er båda!

2007-05-14 @ 10:16:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0