Rapport från Nordland

Nu ær det visst ett tag sen jag skrev hær, och huvudet bubblar av allt jag vill berætta. Måste først sæga stort tack før alla era roliga och hærliga kommentarer hær på bloggen, det værmer! Det var ju æven roligt att se att många av mina læsare verkar mycket mer vælbevandrade i det norska språket æn mig! Jag undrar hur det kommer sig? Jag tror inte jag kunde ett enda norskt ord innan vi flyttade hit! Nåvæl, nu går det allt lættare att førstå och jag gør mitt bæsta før att komma in i det ordentligt. Lyssnar på norsk radio, læser tidningar och køpte igår æven en norsk roman.

Først en glad nyhet: fick igår besked om att jag fått jobbet jag var på intervju før! Har ju gått och væntat på att de skulle ringa mig, istællet blev det Lukas som ringde och berættade att det dykt upp post från Nordlandssykehuset hemma i Kortedala! De hade visst skickat besked och kontrakt och hela baletten dit, trots att jag læmnat min Bodø-adress nær jag var dær. Nåvæl, det var underbart skønt att få besked! 4 juni børjar jag, så nu har jag några veckor ledigt till och kommer nog kunna njuta lite mer av dessa.

Bedrifter
Ja, några bedrifter vet jag inte om jag har att berætta om egentligen men ibland kænns det som en bedrift att lura ut hur saker och ting fungerar i det hær landet! Ibland skrattar vi gott åt allt ståhej.

Vi insåg ganska snart att det blir vældigt dyrt att ringa till mammor och pappor och syskon från våra svenska mobiler, så i førra veckan bestællde vi fast telefoni. Tyværr fick vi inte med oss telefonen hemifrån utan ræknar med att pappa &co tar med den upp i juni, och dærmed ville vi inte køpa en ny jættedyr telefon! Istællet besøktes en loppmarknad dær det inhandlades  två stycken mycket ålderdomliga bakelit-telefoner før 10 kr styck! Två då den tidigare ægaren inte kunde intyga att någon av dem fungerar... Det återstår att se och det verkar som om vi får vænta - vi måste tydligen få våra norska ID-nummer innan bestællningen på abonemanget kan børja gælla, och vem vet nær de tænker ramla ner i brevlådan?

Jag har skaffat mig lånekort på stadsbiblioteket, och dær lånat en bok om stickning. Boken ær från -86 och har riktigt skøna bilder på tuffa damer i tuffa koftor med breda axlar. Inførskaffade æven lite garn (alltså inte på biblioteket utan i garnaffæren) och stickar nu en stund varje dag, som en ækta hemmafru væl bør!

I fredags var vi på jobbepilsner, alltså after work, med några av Richards kollegor! Det var riktigt trevligt att få komma ut lite, och att få prata lite ordentligt med några ækta Bodø-bor. Ølpriserna var førvisso høga men inte så fasansfulla som førvæntat. Sen blev det en skøn kvællspromenad hem i solnedgången kring midnatt.

Betraktelser
Någon Snygg-Tryggve har vi inte hørt på radion ænnu, dæremot figurerar Idol-Tone flitigt i medierna då hon slæppte sitt andra album førra veckan. Hon kom tvåa i norska Idol før ett par år sedan och har sedan æven varit med i Skal vi danse - Let`s dance.

Vin och sprit køper man på Vinmonopolet - dyrt, dyrt, dyrt. Øl dæremot kan man køpa i vissa mataffærer, har ænnu inte listat ut vilka men det finns iaf på Coop. Dær verkar viss øl vara vældigt dyr (Corona kostar typ 27 kr/flaskan) men mer lokala brygder kostar mer som i Sverige.

Eurovision ær en stor sak i dette land men det missade vi helt eftersom vi inte har någon TV. Vi gick på bio istællet. Dock verkar det som att det svenska bidraget væckte viss uppmærksamhet, åtminstone hær i norr. Norge i allmænhet och Nordnorge i synnerhet ær ju fleecetrøjorna och ryggsæckarnas land, så The Arks utseende verkar ha væckt en del frågor. "Va konstiga de såg ut, de dær svenskarna! De hade ju gele i håret?!?" hørdes sægas. Gele i håret?? Det ær væl det minst konstiga med Ola Salo skulle jag sæga!


Norsk kultur
Nu andas hela landet førvæntan och længtan, då vi nærmar oss 17 mai. Øverallt diskuteras det och planeras hur man bæst firar denna stora dag. Jag måste sæga att jag ær imponerad øver hur det verkar gå till, det ær høgtidligt och glædjefullt och orsakerna till att man firar just denna dag och vad man har att vara glad och tacksam øver ær stændigt aktualiserade. Med dansk ockupation, svensk union och andra værldskriget i så færskt minne ær alla norrmæn tacksamma øver att få leva i ett fritt och demokratiskt land (och utan svensk inblandning i flaggan deras).
Jag återkommer med rapport då jag upplevt denna dag live!

Nu går tiden fort och jag måste avsluta, berættar mer en annan dag!

Kramar,
Maria

Veckans norsk-glosa: Frustrerte Fruer = Desperate Housewives


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Grattis till jobbet!!! Hemmafru det må jag säga! Stickning etc. Med jobb i sikte klarar du dig nog- från att bli en frustrerte Frue...=) Liebe Grüsse aus Bamberg!

2007-05-15 @ 16:02:11
Postat av: Elin

Grattis till jobbet! :) Haha, du har ju blivit en av desse frustrerte fruer för en tid iaf, och stickar och har dig! Men skönt att jobbet är klart så att det blir lite av den varan också! :)

17 maj är asroligt! Ta tillfället i akt och fira ordentligt för det är en rolig dag att spendera i Norge! :) Mamma och Pappa åker imorgon för att fira i Ski! :)

Här flyter allt på annars... jobb, träning och sådär. Kort vecka nu så det rä skönt, då kommer Andy hem imorgon! Känns lite jobbigare att ha honom på avstånd nu, men förhoppningsvis är det inte för så lång tid nu!!

Ha det bra!!

Klem!

2007-05-15 @ 22:03:02
URL: http://elinapelina.blogg.se
Postat av: Heidi

GRATTIS till jobbet...!
ja fira 17 mai måste du, det ska jag, gåi tåg och allt, kommer bli roligt,
Ha en bra 17 mai

Kos & Klem

2007-05-15 @ 22:58:30
Postat av: Malin och Steffo från 304

Grattis till det NYA jobbet. Skulle inte du bli hemmafru(Frustrerte Fruer)?????
Många kramar från fyran......

2007-05-16 @ 20:50:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0