Sykepleier Maria

Ja, här sitter jag på Café Kafka i centrala Bodö och författar lite för er att läsa. Så oerhört passande. Detta är ett väldigt trevligt ställe med gott kaffe och trådlöst nät! Än så länge har vi ju inget bredband hemma tyvärr. Eller tv eller telefon. Lite trist... Men vi har fått vår splajdans nya glänsande dator, och fick med oss några dvd:er fulla med Scrubs och Six Feet Under! Så vi klarar oss. Dessutom kom en dvd med posten från brorsan med ännu mera Scrubs. Thank you!

Annars har livet den här veckan mest kretsat kring bebisar. Har nu arbetat fyra dagar på Nyfödt intensiv seksjon på Nordlanssykehuset! Det är en liten avdelning med 10 platser. Här hamnar dels små, små för tidigt födda barn som behöver ligga i kuvös. Den minsta för tillfället föddes i vecka 27 och vägde lite över 700 gram när hon föddes. Dessutom finns vanliga "sängplatser" där det ligger bebisar som av någon anledning behöver övervakas. Det kan vara för att de hade en tuff förlossning, för att de inte verkade må så bra när de kom ut (andning, hudfärg, muskeltonus osv) eller för att de har ett medfött hjärtfel de opererats för. Den här veckan har jag fått lära mig en hel del medicinsk apparatur, samt få lära mig lite av rutinerna på avdelningen. Det är ju självfallet lite annorlunda att mäta blodtryck eller dela mediciner till en liten nyfödd jämfört med en vuxen!
Först på torsdag kommer den lilla patienten jag ska ta hand om åtminstone över sommaren. Hon föddes i höstas alldeles, alldeles för tidigt och behöver fortfarande en hel del sjukvård, framförallt på grund av att hennes lungor var så outvecklade när hon föddes. Det ska bli väldigt intressant!

Nu börjar det bli dags för oss att gå hemåt! Vi har långhelg nu, måndag är röd dag här i Norge. Så ser fram emot ett par lata dagar till nu, med en längra tur imorgon!

Ha de!

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Hej!! Vilken fin bild på er två! Fjället känns långt bort härifrån...o vatten! Lite vatten hade inte varit fel när det är 30 grader! Vad intressant det låter med jobbet, hur fungerar det med de andra i personalen och med språket??? Jobbar du heltid? Njut av morgondagen- själv ska jag skriva C-uppsats..=( Hälsa Richard! Kram från mig!

2007-05-27 @ 16:31:59
Postat av: Elin

Å, låter så spännande med ditt jobb! Pytte, pyttesmå bebisar ju! Hur funkar det med språket och så nrä du ska jobba nu? Hur går det för Richard??
Bröllopet i sommar? Brorsan som gifter sig ju! Berättade jag inte om det för länge sen, fick ju inbjudan i mars! :)
KRAM

2007-05-27 @ 22:33:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0