Mamma-besök

Äntligen har jag fått ha mamma här hos mig! Tänk vilken lycka. Att flytta så långt bort har ju några trista sidor, att vara långt från mamma är en av dem, men samtidigt är det ju underbart att få rå om henne i flera dagar när hon väl är här! Och så stolt jag blev när jag fick visa hur fint vi har fått det, vår fina lägenhet och vårt liv här.

Jag och mamma blev sittande efter frukosten på fredagen och bara pratade. Jag visade alla våra bilder från de här månaderna också, och rätt vad det var hade hela förmiddagen gått! Sedan promenerade vi ner till centrum så att hon fick se hur Bodö ser ut. Vi gick ner till hamnen och tittade på båtarna och det vackra klara vattnet. Så köpte vi en ordentlig laddning färska räkor direkt från fiskebåten som smakade fantastiskt gott senare på kvällen!

Natten mot lördag vaknade jag en stund efter midnatt av en obehaglig känsla i magen. Det var ovästen utanför, en speciell sorts oväsen som jag kände igen någonstans långt bak i minnet. Ljudet av flera stora bilar som går på tomgång, rop och stoj. Jag kände igen det från en decembermorgon i Alingsås för många år sedan då hela huset i andra änden av kvarteret brann ned. På en halv sekund var jag klarvaken och studsade upp till fönstret. Blåljus, brandmän, poliser, ambulanser, rök, rök, rök. Det hade inte gått många sekunder till förrän jag var ute på gatan. Det var huset bredvid vårt som brann, ett stort trähus där det hade börjat brinna på andra våningen. Vi gick ganska snart in igen, efter att vi fått reda på att alla som bodde i huset hade klarat sig ut oskadda. Men så mycket sömn blev det inte den natten. Det tog lång tid innan brandmännen fick kontroll på elden, och det brann ordentligt under lång tid. Stora flammor slog ut från både fönster och tak. Vi hade brandbilarna rätt utanför sovrumsfönstret så även efter de fått elden under kontroll och vi försökte sova var det ordentligt med oväsen.

Så det blev en annorlunda lördag, vi var ordentligt trötta alla tre och ganska tagna av nattens tragik så nära innpå. Men vi fick en ganska mysig dag ändå, med lunch nere på stan och en liten utflykt upp på Rönvikfjellet. Där såg vi ut över stan och mamma fick se en god del av de vackra omgivningarna! TIll och med Lofoten kikade fram i horisonten, och Hurtigruten var på väg norrut förbi Landegode.

Söndagen blev en lugn och skön dag, vi hade tänkt oss en lite längre utflykt men vädret var inte direkt inbjudande - två plusgrader och snöblandat regn i stora mängder. Så det blev en mysig innedag med levande ljus, te och film istället! Inte så dumt.

Nu är mamma på väg mot Oslo med flyget och vi är tillbaka i vardagen. Det var en välkommen paus att ha henne här några dagar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0