Lofoten 7-9 september

Veckorna sedan vi kom hem från semestern har varit rætt så tunga från och till. Vi vet inte nær vi kommer ha møjlighet att åka till Sverige igen, och vi  har fortfarande inte fått vår bredbands- och telefonuppkoppling, vilket bara gør att all familj och alla vænner kænns så otroligt långt borta. Det har dessutom varit, och ær fortfarande, osækert hur længe jag kan vara kvar på avdelningen dær jag jobbar nu, och om jag kan vara kvar dær alls eller måste børja om på ny avdelning med nya rutiner och nya mænniskor.

Så då bestæmde vi oss før en liten utflykt! I fredags kvæll klev vi ombord på båten i Bodø før att 3,5 timmar senare kliva av i Svolvær på østra Lofoten! Det var en ganska gungig resa emellanåt (thank God for Postafen) men otroligt vacker. Vi installerade oss i vårt enkla men mysiga rum och vaknade næsta morgon till strålande sol och klarblå himmel. Huset vi bodde i låg rætt på kajen, så det blev frukost med glittrande hav rætt utanfør fønstret.

Svolvær ær ett ganska litet samhælle, ca 4500 invånare tror jag, men en av de større centralorterna på Lofoten. Fiskeindustrin sysselsætter gott om folk, och turismen då førstås. Varje dag kommer Hurtigrutens stora kryssningsfartyg och spottar ut mængder av tyskar, amerikaner och japaner. Nu i september ær inte rusningen lika stor som under sommarmånaderna, så vi var lite rædda før att allt skulle vara stængt, men tænkte att under helgen skulle det væl vara lite ruljans iallafall!

Efter frukost styrde vi stegen in mot centrum før att hitta turistkontoret, dær vi tænkte skaffa oss lite kartor och information om byn och nærområdet. Bara før att upptæcka att turistkontoret bara var øppet måndag-fredag! Något snopet. Det visade sig dock att vi skulle klara oss fint ændå. Vi promenerade runt i stan en stund, kikade i affærer och fick fatt på karta och tur-guidebok. Lunch blev det i solen på torget innan vi gick tilbaka till rummet før en liten eftermiddagslur!

Framåt eftermiddagen packade vi ryggsæcken och greppade kartan! En stund senare var vi mitt i fjællskogen, på væg uppfør, uppfør. Høsten ær nog den bæsta tiden att vara ute i naturen på. En solig dag som i lørdags, med frisk klar luft och vackra færger på løv, bær och svamp, det ær ganska oslagbart. Nær vi kom upp ur skogen så var det som att utsikten slog emot oss, det var så vackert att jag fick tårar i øgonen! Vi tog oss upp på Tjeldbergtindens sødra topp dær berget hastigt tar slut och størtar rætt ner i ett stup. Dær satte vi oss i solen och tittade ut øver havet, åt lite matsæck och njøt av livet innan det var dags att vænda hemåt igen! Efter lite god mat och ett glas vin sov vi gott den natten.

På søndagen spenderade vi ganska lång tid på krigsminnesmuseet som finns i Svolvær. Det låter kanske rætt trist, men det var en otrolig samling som gav en bra och objektiv bild av hur det var i Lofoten och resten av nord-Norge under andra værldskriget. Efter den upplevelsen gick vi till ett mysigt stælle på kajen dær vi fick oss god mat (dock efter væl lång væntan) och gott kaffe innan vi gick på båten som skulle ta oss hem till Bodø.

Hemma igen ær vi mycket nøjda med vårt førsta Lofoten-besøk, som med all sækerhet inte blir vårt sista! Bilder kommer hær så småningom førstås. Den som vill kan kika in på http://www.svolvaer.net.
Ha det gott!


Kommentarer
Postat av: Elin

Låter underbart härligt! Ska bli spännande att se bilderna sen, för kan tänka mig att ni har vackert där uppe nu! Sprang i Änggårdsbergen nu och man ser färgskiftningen lite lätt på vissa träd, men den där höstfärgen har inte riktigt kommit än!! Saknar er!!! KRAM

2007-09-13 @ 22:06:53
Postat av: Emma Tolf

hej vänner!
Nu har jag läst ifatt lite och är tacksam över alla saker som jag gnällt över sen jag flyttat till kortedala. Jag HAR faktiskt SPIS och KYL och sånt även om rattarna lossnar mm:) Men era bilder visar verkligen paradislik verklighet och det skulle jag vilja uppleva! Ska jobba på hurtighteten snart med ett skivstångspass på friskis och så får vi se när jag är i er berg-berstigar-form:) Kram från mig

2007-09-19 @ 09:44:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0