Landegode

Ja, i lördags eftermiddag packade vi ryggsäckarna och cyklade ner till båt-terminalen. När vi stod där och väntade på båten visade det sig att det går lite väl fort när vi packade för helt plötsligt insåg jag att jag inte fått med mig vare sig linsvätska, linsetui eller glasögon...det var ju otroligt dumt. Man kan tycka att sånt inte skulle hända när man haft kontaktlinser i över sju år och varit på otaliga längre och kortare resor under de åren. Men men, var ju tvungen att lösa situationen och det snabbt, det var 15 minuter tills båten skulle gå och sova med linserna kan jag inte - tro mig. Så jag slängde mig på cykeln och cyklade ett par kvarter till närmsta optiker där jag med andan i halsan greppade ett etui och den minsta flaska de hade, betalade och kom trampandes ner till kajen samtidigt som båten la till!

Vi krånglade oss på med cyklar och packning, parkerade cyklarna och tog plats upp på däck i solen! Resan tog en knapp halvtimme och så stod vi då med fötterna på Landegode, denna ö som vi tittat på från land så många gånger!



Ön hette Gygeröy för länge sedan, men så började man kalla den för det goda landet (= Landegode) - detta "for å mildne trollene" enligt vår Bodö-bok! Här finns bland annat Landegodekjerringa, som då är en stenformation vid foten av den södra toppen. Och kanske bor det livs levande troll och jättar i bergen, vem vet? I vart fall bor det runt 40 livs levande människor på ön, året runt. Där finns till och med en liten skola, efter vad vi hört går det tre elever där! Dessutom finns det en del hytter på ön.

Vi cyklade genom det lilla (och då menar jag verkligen lilla) samhället där båten la till och fortsatte på vägen norrut. Det är ganska lätt att hitta på Landegode, det finns nämligen bara en väg... Vägen går längs havet, med stränder och ängar på ena sidan och bergen på den andra. Vi körde förbi en pytteliten kyrkogård och massor av får.

Rätt vad det var kom vi till den perfekta stranden, en bra bit från närmsta hus och fantastiskt vackert! Den fick bli vår lägerplats. Vi lagade middag på spritköket och samlade ihop drivved till en härlig brasa. Det blev lite fiske också framåt kvällkvisten, utan något resultat! Jag hade allt en på kroken, men han smet tyvärr! Så istället för färsk fisk blev det grillad sojakorv till kvällsmat, ganska gott det med även om fisken nog hade varit snäppet bättre.

Himlen klarnade allt mer under kvällen och vi fick se en sagolikt vacker solnedgång. Så när det började mörkna bestämde vi oss för att strunta i tältet och sova under stjärnorna! Med liggunderlagen sida vid sida kröp vi ner i sovsäckarna och lyssnade på vågorna. Det blir inte bättre!

Och just det, när jag med pannlampan på skulle ta ur mina linser i halvmörkret tyckte jag linsvätskan jag ju köpt i all hast såg lite märklig ut. Hade jag verkligen fått rätt? För er som inte vet finns det en hel massa olika rengörings/desinfektionsvätskor för kontaktlinser. Nåja, det var ju inte så mycket att göra åt just då.

Efter att ha sovit relativt gott vaknade jag med solljus i ögonen och ljudet av en knastrande brasa i öronen. Klockan var sju och Richard hade redan fått fart på elden. Himlen var klarblå, vilken lycka!
Så var det där med linserna då. Efter att ha läst igenom bipacksedeln till vätskan insåg jag att jag faktiskt köpt nån sorts märklig jättestark rengöringsvätska som inte alls skulle användas till förvaring av linserna, och som inte skulle användas utan att skölja linserna noga efteråt med vanlig linsvätska. Åååå.....jag som till och med frågade expediten! Ändå lyckas jag köpa fel! Jag vågade absolut inte sätta i linserna efter att ha läst den texten (man ska vara rädd om sina ögon!) så den dagen fick spenderas i en väldigt suddig värld.

Efter mumsig frukost tillagad över öppen eld sov vi en liten stund igen och sedan var det dags att packa ihop. Vi fortsatte vägen norrut tills den tog slut, där vi vände och cyklade tillbaka igen. Efter en skön cykeltur med många pauser i skuggan var vi tillbaka på sydudden. Där parkerade vi cyklarna och tog oss upp på en höjd där vi fick utsikt västerut mot Lofoten. Det blev lunch däruppe och en ny tupplur - man blir trött av frisk luft!

Resten av dagen gick utan att vi gjorde något alls. Båten skulle inte gå förrän klockan 19 - det går bara en båt på söndagar. Vi bara njöt av solen, havet och tystnaden! Vilken nyttig upplevelse det är för den moderna människan att få känna rastlösheten och känslan av långtråkighet komma och gå, utan att man slår på tv:n eller datorn!

Väl hemma igen satt det fint med indisk mat, en kall öl, en dusch och en mjuk, varm säng!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0