Den Stora Vändpunkten

Idag är det vintersolstånd, solen står som lägst och från och med idag blir det inte mörkare längre. Imorgon blir det istället lite, lite ljusare. Det lär väl inte märkas så mycket, men mentalt känns det som en otrolig, underbar lättnad. Dessutom har vi fått säkert 20 cm ny snö i helgen som gjort allt lite ljusare! I veckan som gick var det plusgrader, mulet och regn, vilket gjorde att mörkret kändes som en blöt, tung, yllefilt hängandes över kroppen. Längtan efter ljus är helt enorm. Vi är trötta och hängiga, och man inser vilka genialiska djur björnarna är, som går i ide. Det tror jag är nästa steg i evolutionen för människorna på norra halvklotet! Jag skulle lätt kunna sova ett helt dygn tror jag om jag bara fick.

Ett par bilder från Bodö idag kl 12, när det alltså var som ljusast på årets kortaste dag (eller som man också kan säga, när solen stod som högst den dag på året den står som lägst!).




I fredags blev jag avtackad på jobbet. Det blev inte så väldigt officiellt eller pampigt, eftersom vi var få som jobbade och därmed hade alla ganska fullt upp och hade inte riktigt möjlighet att sitta ner nån längre stund. Det var lika bra det tycker jag, annars hade jag nog blivit ganska snyftig. Jag bjöd på chokladtårtor som blev fantastiskt goda! Och fick ett vackert halsband. Det är tillverkat i glas, och har en runa på som betyder "kärlek". Det är lokalt producerat vilket känns extra speciellt. Blir så glad över att jag fick ett sånt fint minne. Det känns så sorgligt att sluta, dels på grund av själva jobbet som jag älskar men framförallt på grund av det goa gänget som jobbar där. Man kommer varandra ganska nära när man hamnar mitt i tuffa och tragiska situationer tillsammans, som det inte känns som att någon utomstående kan förstå. Och när man sitter och pratar i soffan klockan fyra på morgonen. Just nu känns det helt enkelt skitjobbigt att börja om från början på ett nytt ställe med nya människor. Men det är bara att bita ihop och ta sig igenom den där första tiden.

Här är tårtorna jag hade med mig (tandpetarna är där av transporttekniska skäl som ni förstår) och halsbandet jag fick.





I helgen har jag jobbat mina sista nätter inom en överskådlig framtid, eftersom jag bara har dag- och kvällsskift i mitt nya schema. Så helgen har varit lite av en dvala. Igår såg vi filmen Wall-E, som är en Disney-film som handlar om robotar. Kanske låter lite sådär, men det var en helt underbar film! Jag blev alldeles varm och glad. Det var väl ganska länge sen den var ny, men jag har inte hört så mycket om den och hade absolut inte förväntat mig att den skulle vara så bra!
Här kan ni se hur söt han är :)





Fjärde advent idag och julafton bara få dagar borta. Sliter lite med att hitta den där riktiga julstämningen. Kände av den igårkväll när jag promenerade till jobbet, det hade snöat över en decimeter på bara några timmar och snöade fortfarande massor! Det låg snö på träden och taken, och det lyste adventsstjärnor och adventsljusstakar i alla fönster. Kändes som att gå i ett julkort! Men det är väl kanske inte så konstigt att julstämningen blir lite halvdan i år, det är bara två veckor tills vi flyttar och dessutom ska jag jobba hela julen. Kvällen på julafton, dagen på juldagen och kvällen på annandagen spenderas på jobbet i år. Att det blir alla tre dagarna är själv-valt, vi tyckte det var lika bra att jag jobbade ordentligt när jag nu ändå var tvungen att jobba och vi därmed var tvungna att vara här i Bodö. Det blir en ordentlig hög med pengar av det då iallafall. På julafton är det tillexempel bara storhelgstillägg från kl 12, så jobbar man på dagen får man bara 3,5 timmar av det medans om man jobbar kvällen som jag får man 8,5 timmar. I vilket fall som helst ska vi se till att ha lite julmysigt här hemma bara vi två, med god mat och paket. Kanske en tur till kyrkan på julafton, och kanske en tur i skidspåret på annandagen.

Önskar alla en fin fortsättning på söndagskvällen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0