Får man ha snökedjor i handbagaget?

I fredags tog vi flyget söderut strax efter lunch. Vi flög till den nya flygplatsen som ligger i Rygge, strax söder om Moss, otroligt praktiskt jämfört med Gardemoen som ju ligger en bra bit norr om Oslo och dessutom är en många gånger större flygplats. Blev det för mycket geografi nu får ni väl kika på en karta :)
För att kunna hinna med allt och alla vi ville hinna med under några få dagar och med ganska många mils avstånd hade vi en hyrt en bil, så en Hertz-representant stod och väntade på oss på flygplatsen med en splajdans ny Peaugot! Kändes lyxigt och vansinnigt praktiskt. Vi slängde väskorna i bagaget och tufffade iväg - mot vårt hus! Eller vårt och vårt, för att inte förvirra så ska vi ju alltså hyra det. Vi har inte köpt det. Nåväl, det tog kanske 20 minuter att köra från flygplatsen till gården där det lilla huset ligger! Och det kändes bara otroligt rätt och otroligt mysigt. Det är ett väldigt speciellt hus och det kommer att bli något av ett äventyr att bo där! Sovloft och gigantisk öppen spis är några av detaljerna. Vår nya hyresvärd var väldigt trevlig och vi drack lite kaffe med honom innan vi körde vidare mot mamma i Vänersborg! På vägen blev vi hungriga men såg till att köra över gränsen till billig svensk mat! Det blev middag på ett av de stora gränshandel-köpcentrum som finns vid Svinesund. Gigantiska lagerbyggnader med stora affärer som säljer ciggaretter, lösgodis och kött. Som en egen värld, en väldigt märklig upplevelse!

Ja, jag ska inte berätta så väldigt mycket mer om helgen egentligen, vi njöt av att få träffa våra familjer runt om i västsverige och av vetskapen att snart, snart är vi nära nog till att kunna träffas oftare! Vi hann till och med en liten snabb-visit hos Elin och Andreas så att jag fick hälsa på Tjallä! Eller ja, han är ju fortfarande i magen alltså men han kändes helt klart mer verklig efter att få ha sett honom på riktigt! Om än från utsidan magen då. Lotta och Robert var också hos Elin och Andreas så dem fick vi också träffa vilket var väldigt trevligt. Detta var då alltså efter mamma i Vänersborg, och efter middag hos pappa &Co i Lerum där även Lukas var med, men före vi for till Richards familj i Stenungsund...vi körde en del mil i helgen som ni förstår! Men det kändes faktiskt aldrig särskilt stressigt, vi var bara så glada över att få träffa alla och Peaugoten tuffade på så pålitligt.

Måndag morgon körde vi norrut tillbaka till Norge. Kan upplysa om att det tar 2 timmar och 30 mintuer från Stenungsund till Moss, och det är innan de är färdiga med E6:an! Det är fortfarande 50 och 70 på många sträckor i norra Bohuslän och när de byggt färdigt där så att det är 110 hela vägen, då kommer det att gå ännu fortare!
Vi checkade in på hotellet, käkade lunch inne i centrum och körde ut till Richards nya jobb, där jag släppte av honom och lämnade hyrbilen på uthyrningsstället som låg precis i närheten. Sedan tillbringade Richard eftermiddagen med sina nya kollegor medans jag slappade på hotellrummet!
När det var dags för middag hittade vi en mysig italiensk resturang där vi åt goda pizzor med ett ordentligt glas rödvin till. Sedan gick vi på bio och såg nya Bond-filmen, något vi tänkt göra länge utan att det blivit av. Vilken grym film! Helt strålande underhållning. Som om det inte vore nog med att få titta på Daniel Craig i dryga två timmar är det ju dessutom en massa schysst action och en helt OK handling! Wow.

Tisdag morgon tog Richard bussen till ny-jobbet och jag tog tåget till Fredrikstad. Det tar ca 20 minuter med tåg från Moss till Fredrikstad, och på vägen stannar det bland annat i Råde som ligger alldeles nära vårt nya hus. Det blir väldigt bra att ha tåget så nära, det går ju till både Oslo och Göteborg! Nåväl, jag besökte min nya avdelning, fick hälsa på nya kollegor och prata lite med min nya chef. Det känns väldigt bra och ska bli spännande. Alla verkade så trevliga.
Efter en lunch nere i centrum gick jag en vända på stan och köpte bland annat en ny resväska till Richard. Det har han behövt länge, en sån där praktisk som är i handbagage-storlek ni vet, och nu blev plötsligt behovet något akut då vår resväska plötsligt blivit för liten! Inte bara för att vi fått en massa fina julklappar med oss på vägen utan kanske framförallt för att vi bett Richards pappa köpa snökedjor till bilen (de är ju så billiga på Biltema...) och sisådär tre flaskor glögg till oss (de har inte nån god glögg här i Norge!). Dessutom köpte vi ett spel (Bondespelet, snacka om nostalgi!) i Vänersborg som också tog lite plats...

Sedan tog jag en ordentlig promenad längs vattnet i Fredrikstad, det är verkligen en mysig stad! Kan tänka mig att det är riktigt härligt där på sommaren, det finns en lång strandpromenad med resturanger och en småbåtshamn.
Jag tog tåget tillbaka till Moss där Richard och hans nya chef väntade på stationen. Vi körde förbi hotellet och hämtade packningen, och åt sedan en ganska rask middag tillsammans innan han körde oss till flygbussen. Så började vi resan norrut, denna gången flög vi från Gardermoen eftersom tiderna passade bättre på flighterna därifrån.
Nu dök packningsproblem nummer två upp! Ja, det första var ju att vi hade en för liten resväska. Det andra var att vi hade en för tung resväska! 10 kg för tung...och som ni kanske förstår var återigen våra snökedjor och vår glögg de största bovarna. Därmed frågan i rubriken: får man ha snökedjor i handbagaget? Glöggflaskorna var vi ju så illa tvungna att ha i det incheckade bagaget men något var vi tvungna att packa om. Det skulle uppenbarligen inte räcka att packa över några julklappar med tanke på hur mycket övervikt det var! Så jag fick leta upp en tjej vid säkerhetskontrollen och fråga henne helt enkelt. Hon fick fråga någon annan som i sin tur fick fråga någon annan, men till slut kom de fram till att det faktiskt är OK att ha snökedjor i handbagaget och så fick det bli. När vi väl gick igenom säkerhetskontrollen efter en ordentlig om-packning hamnade vi såklart hos några helt andra kontrollanter som efter att ha öppnat vår väska och undersökt våra snökedjor fnissade ganska ordentligt åt oss! Det är väl kanske inte helt vanligt att folk flyger med snökedjor... Väl ombord på planet var vi ganska förundrade över att vi faktiskt kunde gå ombord på planet med fyra stycken massiva kedjor, medans man inte får ha med sig nagelsax eller tandkräm...som Richard sa, "Jag vet ju vad jag hade valt som vapen om jag skulle välja mellan nagelsax och kedjor...". Men vi var ju nöjda och glada över att vi fick med oss dem hem och vi hade ju faktiskt helt fredliga avsikter. Dvs att få med oss dem till Bodö så att vi kan ha dem i bilen när vi ska köra söderut i januari.

Oj oj, det var många och långa ord om vår resa! Men så var den ju också intensiv och händelserik. Det är skönt att vara hemma nu, men jag ser verkligen fram emot att ha flytten avklarade och få bo in mig i vårt nya mysiga hem.
Hoppas ni orkade läsa - ha en trevlig Nobel-kväll!