Storm-tankar

Ute är det snöstorm, och jag sitter hemma efter en omgång med vinterkräksjuka. Vaknade igår med fruktansvärd huvudvärk och sedan blev det bara värre med frossa, kallsvett och illamående. Som tur är går ju vinterkräksjuka oftast över lika fort som det kommer så jag mådde bättre redan på kvällen.

Nu när jag har varit hemma och suttit en del vid datorn har jag insett att det pågår en debatt om de svenska sjuksköterskelönerna då Vårdförbundet sitter i förhandlingar om nya avtal. Äntligen är det lite mer uppmärksamhet kring det här. Jag har förstått från vissa diskussionsforum att det på fullaste allvar finns människor som tycker att 18 000 är en helt rimlig lön för en sjuksköterska med treårig högskoleutbildning och ansvar för människors liv. Det är så mycket fel med sjuksköterskors löner att jag inte ens vet var jag ska börja. Jämför man med andra brancher så finner man till exempel att personal på McDonalds tjänar mer. Jämför man innom sjukvården finner man till exempel att undersköterskor, utan högskoleutbildning och utan motsvarande ansvar, tjänar mer i vissa fall och att läkares löner ligger ljusår högre.

Jag blir bara trött. Och förbannad när människor som inte har en aning om vad en sjuksköterskas arbete innebär uttalar sig om vad vi borde ha för lön. Jag undrar om Vårdförbundet kommer att slå näven i bordet (troligen inte) och hur annars någon förändring kommer att ske. En arbetsgivare betalar ju självklart aldrig högre lön än han måste. Och vad ligger egentligen i det måstet? Jo, att han inte får personal om han inte kan erbjuda högre löner. Alltså måste var och en av oss sluta acceptera skam-löner och söka oss till andra arbetsplatser. Så då måste jag se till mig själv:

Min lön här i Norge är 50% högre än den jag hade på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Alltså, min grundlön som brukade vara 18 100 kr är nu, omräknad i svenska kronor, ca 27 700 kr. Jag får ut mer i månaden på deltid än jag fick på heltid i Sverige. "Ja men det är ju dyrare att leva i Norge" säger alla. Väldigt få av alla dessa har, vare sig de är svenskar eller norrmänn, bott i bägge länderna. Ja visst är det dyrare här men tro mig, jag har betydligt mycket mer över varje månad än vad jag hade i Göteborg! Dessutom är det en otrolig skön känsla att känna att man är rimligt ersatt för det arbete man gör och det engagemang man lägger ner!

Frågan är - vad ska jag göra när vi väl bestämmer oss för att flytta tillbaka till Sverige? Jag vet egentligen inte ens vad jag vill jobba med, men det är ju än så länge mest sjukhusvärlden som lockar. Vare sig det blir på en neonatal-avdelning eller på akuten, kirurgen eller något annat. Men kan jag verkligen gå ner 10 000 kr i lön? Ska jag igen acceptera en lön som jag inte tycker är OK? Eller ska jag söka mig till kommunal eller privat vård? Jag vet verkligen inte.

För övrigt kan den som är lite nyfiken på mitt jobb kika in på http://www.lillsjon.net/~v9a/dagbok_ume.html, det är en dagbok skriven av en pappa till en liten flicka som vägde 703 g när hon föddes. Där finns både bilder av den lilla tösen och det är väl beskrivet vad det innebär att vara en lite skrott på en intensivvårdsavdelning. Så, vill ni se vad jag gör på dagarna (och kvällarna och nätterna...) kan ni kika där!

Kommentarer
Postat av: Andreas

Sjuksköterskor ska DEFINITIVT ha bättre betalt och jag förstår ditt dilemma, 10000 kr är mycket i månaden. Tyvärr tror jag inte att det kommer att hända allt för mycket på lönfronten för sjuksyrror i Sverige. Det finns alldeles för många som är beredda att arbeta för låga löner, simpelt utbud och efterfrågan, klassisk nationalekonomi. Tyvärr. Men du är bra iaf och gör ett kalasjobb!

2008-02-16 @ 23:11:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0