Tillsatser och annat

Ja, en kort stund efter att jag skrivit inlägget igår ringde jag mamma och pratade lite med henne. Så då passade jag på att fråga om äpplemos. Och askorbinsyra och citronsyra är ju förstås två helt olika saker. Så nu blir det till att leta i affärerna igen om jag ska få till mitt äpplemos! Mamma tipsade om att apoteket kan ha, så där ska jag leta också! Det är sol i Bodö idag för en gångs skull så det passar bra att ta en promenad och leta ingridienser.

Lite grann på samma tema som ovan vill jag passa på att tipsa om en sajt. Den heter Äkta vara och är skapad av Mats-Eric Nilsson som skrivit boken med samma namn, samt boken Den hemlige kocken som kom ut förra året. Det handlar alltså om tillsatser i mat. Tillsatser som ska förbättra smaken som inte finns där på grund av dåliga råvaror, och tillsatser som får maten att hålla i ett decennium. Sajten är ett bra sätt att lära sig mer om detta! Det är ju en djungel minst sagt men kan man lära sig lite mer så kan man undvika åtminstone något av allt konstigt man stoppar i sig. Jag är övertygad om att man vinner på det i längden.

När jag tipsar om sajter kan jag ju passa på att slå ett slag för Ett klick för skogen! Där kan du göra ett klick varje dag och så bidrar sponsorer till att organisationen kan köpa upp gammal svensk skog som hotas av avverkning.

En riktigt god helg önskar jag!

Kommentarer
Postat av: Elin

Oj oj hade flera inlägg att läsa ikapp nu! :)



Äppelmos är gott, men har aldrig gjort själv! Fick iaf en burk av Karin för ett tag sen och det var smarrigt! Hoppas du hittar askobinsyran, eller liknande idag! :)



2008-11-07 @ 18:42:04
Postat av: Andreas

Vad kul att se att det inte bara är jag som klickar för skogen ... :) Bra Maria!!!

2008-11-08 @ 17:03:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0