Hälsningar från nåldynan...

Yes, hemma igen efter ett morgonbesök hos min goa sjukgymnast som idag använt mig som nåldyna! Nåja, syftet var ju gott. Hon satte akupunkturnålar i höften, på låret och strax ovanför knät. Sen vred hon på nålarna, det kändes en del faktiskt. Sen började det bli riktigt spännande, för sen kopplade hon ledningar till nålarna! Jag fick en liten dosa i handen, och fick styra strömmen själv. Det var faktiskt väldigt skönt! Speciellt i höften då, det är ju där problemet sitter. Det är svårt att beskriva hur det kändes, men lite som massage fast liksom innifrån. Framförallt är det skönt nu efteråt, det var längesen det kändes så...normalt i höften! Inte stel och inte ont. Fantastiskt! Ska fortsätta med övningarna och så tillbaks på måndag. Så ska det nog bli ordning på det här! Tittade lite på anmälan till Göteborgsvarvet och ska nog om inte alltför lång tid ta och skicka in en sådan!

Annars har dagarna mest flutit förbi sen jag skrev något sist. Helgen blev en riktig hemmahelg med storstädning, soffamys och en liten cykeltur. Jag har känt mig lite nere och lite tung i sinnet, och jag tror helt enkelt det beror på jobbet. Det är märkligt, ofta när man berättar att man jobbar på en intensivvårdsavdelning för nyfödda så får man reaktionen "Åh så mysigt, det måste vara små mirakel hela tiden!". Och jo, visst är det mysigt ganska ofta och visst är det positivt jämfört med typ en geriatrik eller canceravdelning, de flesta av våra patienter åker ju hem friska och pigga. Men det är ju en intensivvårdsavdelning. För nyfödda. Så en god del tragik är också en del av jobbet. Och det har varit lite väl mycket av det nu de sista veckorna. Dödsfall, allvarliga komplikationer, psykiskt sjuka föräldrar och generellt alltför komplicerade familjesituationer. Man ska ju inte ta med sig jobbet hem, och det är inte som att jag går och tänker på patienterna när jag är hemma men det är svårt att låta bli att bli påverkad! Jag blir lite nedstämd bara helt enkelt.

Förra veckan kom våra ljusterapilampor, som Richard beställt från USA! Det är en ny sorts lampor, som lyser med ett blått sken eftersom forskare kommit fram till att det är just den våglängden på ljuset som man behöver. De är dessutom väldigt små och praktiska, som en liten bärbar CD-spelare ungefär. De finns här i Norge också men till ungefär det dubbla priset. Nu är det ju inte så väldigt mörkt här ännu, men de blir använda ändå! Till exempel är det perfekt när man är skiftarbetare, en stunds ljusterapi på kvällen innan man ska jobba natt så att kroppen fattar att den ska vara vaken, och en stund på morgonen när man ska vända tillbaka dygnet.

Jaha, då ska jag väl ta och njuta av min lediga dag! Ett par avsnitt Desperate Housewives får det bli tror jag, och så kanske en biltur. Har funderat på att köra ut till en gård där jag har sett att de säljer egenproducerade grönsaker osv. Får se om jag kommer iväg!

Trevlig torsdag!

Kommentarer
Postat av: Elin

Vad sklönt att det verkar ge resultat så snabbt.. :) Hoppas det fortsätter så!



Även om man inte tar med jobbet hem så finns det nog ändå där o gnager nånstans, och är det problem och sånt så är det svårt att släppa! Klart man blir nedstämd när man ser tragedierna, som man kanske inte kan göra så mkt åt heller...



Desperate Housewifes ja... :) Har en hel säsong hemma nu, och det blir en del av den varan! :)

2008-09-04 @ 11:40:59
Postat av: Linnéa Hansson

Hej hopp! Jag kan förstå dig med det där med jobbet. Jag har samma "problem" - jag försöker att inte tänka på det när jag kommer hem men om det är elever med problem etc. Inte så illa som ni har men ändå..har helt klart tagit med mig jobbet hem den här helgen - sitter och försöker läsa in antika texter som vi ska diskutera imorgon kl 09.00. Problemet är att jag inte rört det här på fyra år! Sitter långt in! Men jag har haft en jättego helg. ska inte klaga! Mailar i veckan! Pussokram

2008-09-07 @ 19:13:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0