Bilar...suck...

Vår kära Skruttmobil, som varit den mest pålitliga bil jag kan tänka mig, har nu tydligen förstått att vi tänker byta ut honom mot en nyare variant. Därför har han börjat protestera högt och ljudligt, och helt slutat upp med att vara den pålitliga kompanjon vi vant oss vid.

Det började ju med att avgassystemet gick sönder strax utanför Fauske då i början av januari, när vi hade ca 4 mil avklarade av vår 160-milskörning Bodö-Fredrikstad. Nåja, det ordnade sig ju även om vi då också på verkstan insåg att det var en del annat där under bilen som nog tänkte ge upp om inte allt för lång tid.
I tisdags eftermiddag skulle jag köra in till jobbet för att gå på möte. Jag kom ungefär två kilometer tror jag innan bilen började bete sig väldigt märkligt, det hände ingenting när jag gasade och det ryckte konstigt. Svårt att förklara. Det slutade iallafall med att jag stod i vägkanten på en kraftigt trafikerad landsväg med en bil som inte ville starta. Richard var hemma som tur var och kunde ordna med bärgare. Medans jag väntade på den stannade det en schysst karl som lät mig värma mig i hans bil tills bärgaren kom. Det visade sig även att han hade ett medlemskort som gjorde att jag inte behövde betala något för bärgningen. Vilken hjälte, så glad man blir att det finns snälla människor! Det var med ledsna ögon jag såg Skruttmobilen firas upp på bärgninsbilen. Är detta början till slutet för dig, tänkte jag.

Både bärgaren och min hjälte från vägkanten trodde att det hela kanske kunde ha med kondens i tanken att göra. Ja, de uttryckte sig inte riktigt så men jag kan inte riktigt förklara. Richard hällde iallafall K-sprit i tanken när vi kom hem och när han sedan en timme senare försökte starta så gick det fint...

Nåväl. Igår försökte jag så starta för att se om jag skulle våga ta bilen till jobbet. Jag skulle nämligen jobba kväll och då har jag egentligen inget alternativ, eftersom sista bussen går en timme innan jag slutar. Bilen startade fint efter ett par försök - men nu hade vi fått en varningslampa tänd istället. Det visade sig att bromsvätskan var under minimum-nivån. Så det fick bli buss till jobbet, jag fick lov att gå tidigare för att hinna med sista bussen hem och såg till att köpa med mig bromsvätska som vi fyllde på igår på kvällen. Allt väl...
trodde vi tills jag idag på förmiddagen går ut och checkar, och nivån på nytt är lika låg som den var innan vi fyllde på igår, alltså under minimum. Läckage? Eller något kompensationsfenomen i systemet i samband med bärgningen? Jag fyllde på igen och nu en halvtimme senare är det samma nivå. Så antingen ett långsamt läckage, eller så är allt bra nu...vet inte riktigt hur klokt det vore att sätta sig och köra en mil in till jobbet dock! Så det får väl kanske bli buss idag igen, och så får jag se om jag kan gå tidigare eller hur jag ska göra.

Imorgon ska vi till Oslo och titta på en begagnad Toyota Corolla. Detta hade vi alltså bestämt innan allt det här hände! Det ska bli väldigt spännande och vi hoppas på att komma hem med en "ny" bil imorgon! Anledningen till att vi började prata om en ny bil var egentligen inte bara att Skruttmobilen börjar bli till åren (han fyller 20 i år!) utan även att vi egentligen inte får lov att köra runt med en svenskregistrerad bil på det här sättet. Det är helt enkelt olagligt. Jaja, registrera om den då säger ni...jomen visst, det är bara det att det kostar ca 80 000 NOK. Så nä, vi ska köpa oss en norsk bil vi!

Ska försöka rapportera i helgen hur det gått!
Tills dess - god helg på er!

Kommentarer
Postat av: Elin

Du har blivit utmanad hos oss! :)

2009-02-10 @ 10:03:09
URL: http://narvitvablirtre.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0